lördag 26 april 2014

Svenskar i världskriget

Det är alltid en särskild känsla att första gången hålla i en ny bok som man arbetat med.

Det har inte varit lätt att skriva detta inlägg. Saker har kommit emellan. Som deadlines för artiklar och, hela tiden, läget i Ukraina. Senast igår kväll blev jag rejält engagerad av hur rysk TV visade upp ID-brickan för den svenske officer (inbjuden observatör från Högkvarteret) som nu sitter fången som "krigsfånge".

Det är alltså med en ytterst absurd känsla som jag dock vill skriva om något som inte direkt handlar om det ödesdigra drama som nu utspelar sig i ett europeiskt land under blågul flagg. Men indirekt finns det väl kopplingar. Jag har alltså fått mitt första exemplar av en bok jag haft en del att göra med. Jag fann ett ex av de sällsynta upplagorna från 1917 för kanske tolv år sedan. Det kom inga fler upplagor efter 1917. Boken hette då Svenska hjältar vid fronten och författaren var den då nyligen stupade Elow Nilson, svensk frivillig i fransk uniform. Nilson blev en viktig del av kapitlet i Svenskar i krig 1914-1945 (första gången publicerad 2004) om de tusentals svenskarna i ententens och USA:s tjänst 1914-18. Jag hoppades också att något förlag i framtiden skulle ge ut Elows egen bok på nytt, för det var den verkligen värd. Så har nu alltså skett genom SMB och jag hade förmånen att få skriva ett nytt förord för den första upplagan sedan 1917.

Boken heter i dess första moderna upplaga Svensk frivillig vid Verdun 1916 och har fått tillägg som kartor och foton. När jag skrev förordet för upplagan 2014 hade jag faktiskt en viss känsla av att detta år på ett obehagligt sätt skulle komma att likna 1914, och avslutade därför med en jämförelse 1914-2014.

Låt oss trots nya illavarslande tecken dock inte drabbas av handlingsförlamning. Låt oss istället dra lärdom av gångna kriser och krig i Europa, hålla huvudet kallt och var och en göra något för svenskt totalförsvar. Känner du för militärt eller civilt försvar men har ingen uppgift? Då bör du bekanta dig med de frivilliga försvarsorganisationer som trots många svårigheter har överlevt och nu arbetar med större motivation. Själv tillhör jag Försvarsutbildarna och Hemvärnet och kan intyga att dessa organisationer har gett mig både personlig utveckling och goda vänner. Jag funderar på att även gå med i Civilförsvarsförbundet.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Man undrar lite hur de pro-ryska resonerar om de tillfångatar en utländsk officer under rådande omständigheter.

Det måste ju vara en dumhet och politisk katastrof utan like att göra en sådan tavla.

Kan man misstänka att det är ett sätt att misskreditera vissa parter av olika skäl som utspelar sig?

Lars Gyllenhaal sa...

Hej anonym,

Din sista mening var inte helt lätt att förstå.

Mvh,

Lars

Anonym sa...

Hej Lars.

Med sista meningen skall man läsa ut att allt inte är vad det ser ut att vara.

http://news.nationalpost.com/2014/04/27/pro-russia-insurgents-in-ukraine-free-one-of-eight-western-military-observers-accused-of-being-nato-spies/

Anonym sa...

Intervju med OSSEs Claus Neukirch som avhandlar situationen.
http://tvthek.orf.at/program/ZIB-24/1225/ZIB-24/7837001/Gespraech-mit-Claus-Neukirch-von-der-OSZE/7837005

Anders sa...

Hej!

Hur är det med jänkare i världskriget?

Ukrainska soldater åker med amerikanska Hummers!

https://www.youtube.com/watch?v=ofhTj8UIK_s

Lars.. Har du mer info om detta???

Med vänlig hälsning!

Lars Gyllenhaal sa...

Hej Anders!

Ukrainas luftburna soldater har sedan 2001 ett antal Hummers, typ 50 stycken numera. Ryssland har å sin sida en lätt italiensk pansarbil som heter Iveco LMV som även finns i brittiska o norska armén bland annat.

Mvh,

Lars

Anna-Karin S sa...

Hej
Har just lånat boken på biblioteket den verkar mycket bra. kriget från en relativt vanlig soldats perspektiv. hur kom det sig att Elow hamnade just i Främlingslegionen. eller var det enda sättet som svensk att få komma in i Franska armén? Jag tittade lite efter Elow i Kyrkböckerna han var ju född i Gustafsberg där fadern var porslins gravör vid porslinsfabriken 1909 flyttar han till Stockholm där han bor till 1912 i Stockholm anges han både som kontorsbiträde och kypare. 1912 flyttar han men jag kan int e hitta honom i inflyttningslängden till den ort som anges. Han måste ju ha hamnat i Frankrike mellan 1912-aug 1914.
Boken är vad jag förstått efter de artiklar som publicerades i Veckojournalen. Finns breven eller dagboksanteckningarna kvar i i original fortfarande ?