fredag 15 mars 2013

Fallskärmspionjären på svensk bio

En suverän film om mannen som startade den första militära fallskärmsskolan i Sverige.

Thor Heyerdahl, kaptenen ombord Kon-Tiki över Stilla havet, spelade en viktig roll i de hemliga allierade operationerna på Nordkalotten 1943-45. Bland annat startade han 1945 den första militära fallskärmsskolan på svensk mark, vid Norrbottens flygflottilj F 21 i Luleå.

Som Norge-fan har jag köpt den nya norska storfilmen "Kon-Tiki" på norsk DVD och har alltså redan sett filmen, två gånger. Kort sagt är det en sanslöst vacker äventyrsfilm med en del psykologi också. Thor Heyerdahl bidrog med uppgifter till min genombrottsbok Slaget om Nordkalotten. Jag fick inte möjlighet att träffa honom, även om jag var väldigt nära en gång, men jag fick i alla fall trevliga brevsvar från honom och nu tittar jag på breven och gläds åt dem.

Tyvärr, tyvärr görs bara mycket korta referenser till krigsupplevelser i den nya spelfilmen "Kon-Tiki"... Men se den ändå! I Sverige har den biopremiär om en vecka.

1 kommentar:

Jakob Wedman sa...

Tack för tipset!
Thor Heyerdahl var en imponerande arkeolog som tog med sig ett (natur-)vetenskapligt arbetssätt till arkeologin och han utvecklade den experimentella arkeologin och var snabb att utnyttja framsteg inom radiometrisk datering och paleobotanik. Som vetenskapsman var han överlägsen de samtida arkeologerna men då de var fler lyckades de sprida den helt felaktiga bilden av att hans forskning skulle ha varit ovetenskaplig. Liksom du har jag ett par vänliga och informativa brev som minne av Thor.

Det låter som bra idé att se filmen på norska.