torsdag 6 maj 2010

Victorias bröllop är futtigt

Hur mycket Ryssland satsar på årets Segerdagsceremonier nu på söndag 9 maj framgår exempelvis av att 102 000 soldater ingår i de olika paraderna runt om i landet. Enbart på Röda torget kommer 10 500 soldater att marschera.

Antalen torde innebära att detta blir en militäruppvisning som kan mäta sig med Sovjetunionens största.

Det har talats om Victorias bröllop som stort. Särskilt har man anmärkt på Försvarsmaktens stora deltagande. Vore jag ryss skulle jag nog tycka att det låter rätt futtigt...

Här är generalrepetitionen med VDV i täten och senare min moderna favoritvagn TOS-1A och min gamla favoritvagn T-34:



Har någon bloggläsare sett siffror över antalet deltagare genom åren? Min gissning är att 1985 års Segerdag dock var något större än vad 2010 blir.

2 kommentarer:

jkm sa...

Jisses.. Det här skulle man ju åka och titta på!

Anonym sa...

Ett tips som dock inte berör segerdagen är Kunskapskanalen 19.00 ikväll. Där Stig Fredriksson pratar om sin bok "Daterat Moskva", bl.a. innehållande en diskussion om dagens Ryssland.