söndag 14 februari 2010

Ukraina vid vägskälet

Ukraina ligger egentligen utanför det område denna blogg handlar om men tyvärr kan Ukrainas problem bli många fler länders. Frågan är väl om det inte redan är så.

Jag håller med om att Ukraina står vid ett vägskäl nu mer än på länge och vill därför särskilt rekommendera bloggen "Sverige och världen" (Peter Hammarberg) ur vilken jag citerar:

Ett fortsatt instabilt Ukraina som slits av interna motsättningar och politiskt kaos kommer att utgöra ett stort orosmoment för Europa som helhet. Det går inte att utesluta rena våldsamheter om saken ställs på sin spets; våldsamheter som kan komma att utlösa Medvedevdoktrinen och kanske i slutändan de facto dela landet


Läs hela inlägget. Kolla även vad min blogg-granne från Poltava skriver härnäst.

Jag hoppas sannerligen att mina farhågor vad gäller utvecklingen i Ukraina är överdrivna.

1 kommentar:

Anonym sa...

En säkerhetspolitisk utmaning för Ukraina är energifrågan. Kan de frigöra sig från Rysslands gasleveranser när Northstream är klar?